Möt kansliets ansikten
Många av er talar med dem i telefon, skriver mejl till dem och ser deras namn på blanketter, information och utskick. Här får du veta lite mer om Svenska Konståkningsförbundets anställda medarbetare, presenterade i alfabetisk ordning:
Nedan kan du läsa mer om alla medarbetare på förbundskansliet och här hittar du kontaktuppgifter till dem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Anna Hörnqvist
Sportchef
- Jag är ansvarig för elitverksamheten i singel, par, isdans samt synkro.
Vilken bakgrund har du från konståkningen?
- Dels har jag åkt själv men jag har också arbetat som tränare i ungefär trettio år. Jag är sjukgymnast och har jobbat länge med idrottsmedicin med elitidrottare. Det var så jag började på Svenska Konståkningsförbundet i en roll som Förbundssjukgymnast och Antidopingansvarig.
Hur länge har du varit involverad i konståkningen?
- Sedan 1971 när jag började på skridskoskola.
Vad har du för utbildning?
- Jag är Leg Sjukgymnast med idrottsmedicinsk inriktning. Jag har också gått Svenska Konståkningsförbundets tränarutbildningar och har en steg 4-licens.
Hur länge har du jobbat på kansliet?
- Jag började i september 2013. Jag var med i Elitkommittén Singel, Par och Isdans mellan 2005-2013 där jag nu fungerar som adjungerad.
Är du på annat sätt aktiv inom konståkningen?
- Nej inte längre, min tid fylls gott och väl av min roll som Sportchef.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
-Att träffa alla fantastiska åkare och tränare som med stort hjärta och mycket jobb, lägger ner hela sin själ på denna fantastiska sport.
- Variationen, att jag har alla möjliga olika typer av arbetsuppgifter.
Anna Lundström Sundkvist
Projektledare Ishallsfrågor
- Jag är precis tillbaka från föräldraledighet och kommer jobba 20 % nu under hösten 2017. Säsongen 2015/2016 gjorde jag en kartläggning av våra ishallar, för att se vad som finns och saknas utifrån konståkningens perspektiv. Tillsammans med flera av mina kollegor har jag specificerat vad som behövs för såväl träning som tävling. Det har resulterat handboken ”Ishall på lika villkor”. Den är till för att informera kommun- och anläggningsansvariga om vilka behov vi inom konståkningen har. Alla föreningar har också fått handboken. Tidigare jobbade jag även med förbundets hemsida och olika kommunikationsrelaterade arbetsuppgifter, men det kommer jag inte göra säsongen 2016/2017.
Vilken bakgrund har du från konståkningen?
- Jag började åka som fyraåring och blev kär i sporten direkt. Jag tränade och tävlade på landslagsnivå fram till 2003, och det blev bland annat två SM-guld. Därefter har jag varit tränare i Örebro, där jag studerade, och sedan 2007 tillhör jag tränarkåren i min hemmaklubb.
Hur länge har du varit involverad i konståkningen?
- Sedan barnsben! Det blir 34 år nu totalt.
Vad har du för utbildning?
- I grund och botten en kommunikationsvetenskaplig utbildning från Örebro Universitet.
Hur länge har du arbetat på kansliet?
- På min nuvarande tjänst har jag varit sedan mars 2015, men jag tjuvstartade med att jobba med ”Klubbkampen”, som var en föreningskampanj inför EM i Stockholm 2015. Jag har tidigare även suttit i förbundsstyrelsen.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
- Att få bidra till konståkningens utveckling. Och att få ge tillbaka lite till idrotten som gett mig så otroligt mycket. Det är verkligen en förmån att få jobba med något som jag brinner för!
Anna Tjernström
A-tävlingskoordinator och Projektledare utvecklingsfrågor
- Förutom samordningen kring A-tävlingar sedan hösten 2016 jobbar jag en del med konståkningens utveckling på olika områden. Jag brukar även hjälpa till med Utbildningsveckorna vi genomför varje år och Convention som genomförs vartannat år. Sedan jobbar jag en del tillsammans med Utvecklingskommittén kring t ex Pojksammandrag och andra sammandrag.
Vilken bakgrund har du från konståkningen?
- Jag är före detta åkare, men det var många år sedan. Sedan blev jag domare. Jag har också varit ordförande i en förening. Och jag har varit med i en distriktsstyrelse.
Hur länge har du varit involverad i konståkningen?
- Det är över 40 år sedan jag började. Jag var väl sju eller åtta.
Vad har du för utbildning?
- Jag är ekonom, och även utbildad inom webb och IT. När jag började på förbundet kom jag från telekombranschen.
Hur länge har du jobbat på kansliet?
- Sedan 2011.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
- Det är att få jobba med något som man älskar. Och att få träffa alla härliga människor inom vår idrott, och känna gemenskapen i alla åldrar. Konståkningen är speciell, den håller ihop folk och skapar livslånga kontakter.
Camilla Fredman
Tävlingsansvarig
- Jag har ansvaret för förbundets tävlingsverksamhet, för tävlingsutvecklingen och för arrangemang som exempelvis SM och Elitseriefinalen.
Vilken bakgrund har du från konståkningen?
- Som aktiv åkare och därefter som tränare och domare. Jag har också suttit i föreningsstyrelser, domarkommittén och förbundsstyrelsen.
Hur länge har du varit involverad i konståkningen?
- Hela livet. Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag började, med det var i sju- åttaårsåldern. Jag har alltid älskat att åka.
Vad har du för utbildning?
- Jag är journalist och teatervetare.
Hur länge har du jobbat på kansliet?
- Jag har varit anställd sedan 2009.
Är du på annat sätt aktiv inom konståkningen?
- Ja, jag är domare också.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
- Det måste vara att få följa alla svenska konståkare på alla nivåer. Och att få ge dem verktyg att utvecklas inom tävlingsverksamheten. Och som god tvåa kommer att genomföra SM och EM och att jobba med de större arrangemangen.
Caroline Andersson
Utbildnings- och Idrottslyftsansvarig + Tävlingsverksamheten
- Jag har tre olika uppdrag; jag är ansvarig för förbundets utbildningsverksamhet samt arbetar med tävlingsverksamheten tillsammans med Camilla. Det är mina två största uppdrag. Dessutom är jag ansvarig för Idrottslyftet där nu Nicklas kommer ta över en hel del av arbetsuppgifterna.
Vilken bakgrund har du från konståkningen?
- Jag var åkare från det att jag var 6 tills jag var 19 år. Därefter fortsatte jag som tränare.
Vad har du för utbildning?
- Jag har gått idrottskonsulentutbildningen på Bosöns Idrottsfolkhögskola och kurser i idrottsvetenskap på Karlstad Universitet.
Hur länge har du jobbat på kansliet?
- Sedan augusti 2013.
Är du på annat sätt aktiv inom konståkningen?
- Ja, jag försöker hoppa in som tränare så mycket som det är möjligt.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
- Jag älskar idrott och det är fantastiskt att få möjligheten att vara en aktiv del i utvecklingen av idrottsrörelsen. Utöver det är det ju förstås det dagliga mötet med alla människor som på olika sätt är engagerade i konståkningen och alla andra idrotter.
Johanna Lagerman
Projektledare Värdegrundsfrågor & Kommunikation
- Jag arbetar med ett projekt som sträcker sig över två år med målsättningen att det ska bedrivas bra barn- och ungdomsidrott i alla våra föreningar med förbättrat samarbete mellan åkare, tränare, föräldrar och styrelse. Arbetet omfattar bland annat hur vi i samarbete med SISU Idrottsutbildarna ska få igång arbetet med Uppförandekoden i föreningarna. Jag jobbar också med kommunikationsfrågor, tillsammans med vår kommunikationsbyrå Small World.
Vilken bakgrund har du från konståkningen?
- Jag har själv varit aktiv åkare i 14 år och var landslagsåkare under några år. Jag har även tränat en hel del utomlands genom åren, vilket gett mig mycket olika erfarenheter på olika plan. Sen har jag jobbat som tränare i olika föreningar.
Hur länge har du varit involverad i konståkningen?
- Det är nog 39 år nu.
Vad har du för utbildning?
- Jag är civilekonom och har jobbat många år inom marknadsföring innan jag började på kansliet våren 2016.
Är du på annat sätt aktiv inom konståkningen?
- Jag hjälper till i en förening där jag ansvarar för skridsko- och konståkningsskolan.
Vad ser du mest fram emot inom projektet?
- Det är väldigt roligt att jobba med att utveckla idrotten. Konståkningen står för så mycket positivt, och jag hoppas att vi kan bli starkare som idrott. Då tror jag vi kommer ha ett bättre förhandlingsläge om istider, vi kommer få lättare att få sponsorer och flera andra positiva effekter kommer visa sig.
Linda Angelsiöö
Sportchefsassistent
- Jag arbetar tillsammans med Sportchefen med senior- och juniorlandslagen, landslaget i synkro, landslagsledarteamet och Ungdomslyftet. Det är också jag som planerar och ansvarar för anmälningarna till de internationella ISU-tävlingarna och planerar och genomför landslagsläger. Samtidigt sitter jag som adjungerad i Elitkommittén singel, par och isdans samt i Elitkommittén synkro.
Vilken bakgrund har du från konståkningen?
- Jag började åka vid fem års ålder, och tränade bl a för den välkända tränaren Alexandra ”Sassa” Gola. Jag var landslagsåkare och representerade Sverige vid Nordiska Mästerskapen som junior under ett par säsonger. Jag blev som bäst fyra på junior-SM.
Hur länge har du varit involverad i konståkningen?
- Efter att jag avslutat min aktiva karriär år 2000 arbetade jag som tränare i flera olika föreningar. Jag utbildade mig till Teknisk Specialist för fem år sedan och dömer nu på nationell mästerskapsnivå. 2006 blev jag invald i Elitkommittén Singel, Par och Isdans där jag var ledamot tills jag anställdes.
Vad har du för utbildning?
- Jag har läst på Lärarprogrammet i Stockholm, samt Tränarutbildningen på Gymnastik- och Idrottshögskolan i Stockholm där jag tog examen 2007.
Hur länge har du jobbat på kansliet?
- Sedan augusti 2010.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
- Det absolut roligaste är att få vara med i planeringen av åkarnas och tränarnas utveckling, och att kunna stötta dem till att bli det bästa de kan bli. Självklart är det också fantastiskt att få se framgångarna som följer.
Malin Jarl
Generalsekreterare
- Jag har det övergripande ansvaret på förbundskansliet och samordnar alla delar av verksamheten. En av mina främsta uppgifter är att verkställa det årsmötet och styrelsen beslutar om och se till att budgeten följs. Arbetsuppgifterna är väldigt varierande. Vi ska bland annat hjälpa och stötta våra medlemmar, dvs. föreningarna, vilket innebär att dagarna fylls av många olika uppgifter och utmaningar kring föreningsfrågor. Uppgifterna består även av nationella och internationella frågor, frågor som rör idrottsrörelsen i stort i Sverige och olika former av samarbeten med övriga idrotter. Jag bevakar också konståkningens intressen gentemot Riksidrottsförbundet, SISU Idrottsutbildarna, Sveriges Olympiska Kommitté samt övriga samhället.
Vilken bakgrund har du från konståkningen?
- Jag har åkt själv och var tränare under många år. Numera är jag främst konståkningsmamma och åker för skoj skull när tid ges. Det är faktiskt fortfarande samma glädje, lycka och känsla av frihet att snöra på sig skridskorna och gå ut på isen!
Hur länge har du varit involverad i konståkningen?
- Sedan jag var runt sju år, så det blir över 40 år.
Vad har du för utbildning?
- Civilekonom med inriktning mot organisation och marknadsföring plus att jag är utbildad Steg 4-tränare sedan länge, dock inte aktiv längre.
Hur länge har du jobbat på kansliet?
- Sedan september 2009. Jag har tidigare jobbat med barn- och ungdomssatsningen Idrottslyftet, utbildning, utveckling och administration. Jag tillträdde som Generalsekreterare i mars 2014.
Är du på något annat sätt aktiv inom konståkningen?
- Förutom att jag är konståkningsmamma så hoppar jag in som tränare när det är fullständig kris på tränarfronten i min dotters klubb. Jag hjälper också till med alla möjliga ideella uppgifter som behövs i en förening.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
- Att få kombinera min livslånga passion för konståkning med mitt civila yrkesval är fantastiskt, liksom att få vara med och utveckla svensk konståkning. Det är en förmån och oerhört spännande. Jag önskar att alla kunde få uppleva den glädje, glöd och gemenskap på sitt jobb som jag gör varje dag. Att konståkningen dessutom är en av få idrotter i Sverige som växer samtidigt som vi har idrottsliga framgångar internationellt och syns allt mer i media, gör att man alltid vill lägga in en växel till. Det är framgångar som alla
Nicklas Brunlöf
Idrottslyftet/Stöd och Service
Nicklas är 29 år, bor i Stockholm och har en 3-årig utbildning i Coaching & Sport Management från Linnéuniversitetet i Växjö. Han började på kansliet i mitten av augusti och kommer att jobba med främst Idrottslyftet, men även med stöd och service till övriga verksamheten.
Vad har du för idrottsbakgrund?
- Jag kommer närmast från Svenska Handbollförbundet där jag i 5 ½ år arbetat som Tävlingskonsulent med ansvar för serieadministration, Europacuper, USM, SverigeCupen, beachhandboll, spelarövergångar mm.
- Jag har även arbetat med Handbollförbundets Tävlingskommitté som har ansvar för svensk handbolls verksamhetsutveckling inom tävlingsområdet.
Vad var det som gjorde dig nyfiken på en tjänst på Konståkningsförbundet?
- Att få möjlighet att arbeta inom, för mig, en ny idrott var spännande bara det. Men att också få arbeta mer hands on med utvecklingsfrågor, något som jag brinner väldigt mycket för, var det som helt klart var avgörande.
- Jag ser fram emot att lära mig mer om konståkningen som idrott och att vara med och utveckla den i enlighet med förbundets verksamhetsplan och vision.
Sara Larsson
Office Manager VM i Synkro 2018 samt Anläggningsfrågor
- Inför det kommande VM i Synkroniserad konståkning har jag hand om administrativa uppgifter så som att ta hand om anmälningar, utskick av information, kontakt med deltagande länder och så jobbar jag hårt med den viktiga Klubbkampen som är ett bra verktyg för att driva biljettförsäljningen. Vi vill ju ha ett fullsatt Globen i vår när Synkro-VM går av stapeln!
- Jag jobbar även med anläggningsfrågor som är ett prioriterat område inom förbundet.
Vad har du arbetat med innan du började på kansliet?
- Under min tid på Bosöns Idrottsfolkhögskola fick jag möjlighet att jobba med Konståknings EM 2015 som volontäransvarig. Jag har även arbetat på industriföretaget ABB i Västerås.
Vad har du för bakgrund inom eller koppling till konståkningen?
- Jag har alltid varit intresserad av konståkning eftersom min syster har åkt i många år. Jag har varit engagerad i tävlingskommittén i min hemmaförening som tävlingsledare i många år och är sedan två år tillbaka utbildad DVO.
Därtill har vi via ett särskilt stöd från Riksidrottsförbundet två projektanställda tränare som arbetar med elitutvecklingen för våra ungdomar och juniorer inom singel resp. synkro som är välkända för de flesta inom svensk konståkning, Andrea Dohany och Regina Jensen:
Andrea Dohany
Projektledare, elitutveckling junior synkro
Andrea Dohany arbetar med juniorutveckling inom synkroniserad konståkning där målet är att pilot-föreningar med redan duktiga juniorer ska bilda lag för att säkra återväxten inom synkroniserad konståkning samt att utbilda tränare på olika platser i landet. Målsättningen är att bli fler lag och sprida det
modellen i hela Sverige.Andrea ses som ledande inom utvecklingen av synkroniserad konståkning i världen bl.a. efter framgångarna med hela sex stycken VM-guld för Team Surprise. Därför känns det naturligt att Andreas kompetens finns med i den framtida elitutvecklingen av svensk synkro.
Andrea arbetar sedan många år tillbaka som tränare, bl.a. till landslagsåkare inom såväl synkro som singel.
Regina Jensen
Projektledare, elitutveckling ungdom singel
Regina Jensen arbetar med ungdomslyftet samt SOKs utmanarsatsning. Hon stöttar även föreningar med ungdomar/juniorer där alla inblandade (åkare, tränare, styrelse, föräldrar) får hjälp med uppföljning och organisation.
Regina är även erkänt duktig och inspirerande föreläsare för instruktörsutbildning Steg 3 och 4 sedan över 20 år tillbaka.
Utöver sitt uppdrag med elitutveckling inom SKF så arbetar Regina sedan många år som tränare, bl.a. för flera av våra landslagsåkare.
Toppbild: Dennis Wernersson
Porträttfoton: Adrian Pehrson, Emma Grann och Dennis Wernersson
Publicerad: 2017-10-03
Senast uppdaterad: 2017-10-18