Gå till innehåll
Svenska Konståkningsförbundet

Reseberättelse från Zagreb Snowflakes Trophy

Nu i helgen går Synkro-SM av stapeln i Nacka ishall. Ett av lagen som deltar är Team Nova. Här kan du läsa deras reseberättelse från Zagreb Snowflakes Trophy.

Efter en extra träning under måndagskvällen följt av två dagar att ladda inför Kroatien blev det tillslut torsdag morgon och dags att flyga till Zagreb! Första gänget var på plats på Landvetter flygplats strax innan 5.00 medan det andra gänget fick sova ett par timmar längre. Vi checkade in bagagen och höll tummar och tår för att slippa oturen med försenat bagage ytterligare ett år…

Vid lunchtid var vi äntligen framme i Zagreb med alla bagagen på plats! I väntan på taxi passade första gänget på att njuta i solen. Väl där skulle vi nog beskrivit vädret som “sommarväder” men riktigt så varmt var det väl inte ;) Efter taxiresan lämnade vi av våra bagage på hotellrummen och åkte direkt in till stan för att äta och ta tillfället i akt att se lite av Zagreb. Det är en fin stad och vi var glada över att ha hunnit kika i några affärer!

På torsdagskvällen var det dags för lottning i vanlig ordning och känslan hos våra lagkaptener att få startnummer 1 blev efter dragningen verklighet. Kort efter lottningen samlade vi hela laget för att gå igenom morgondagen och tillsammans koppla på tävlingsandan inför de två tävlingsdagarna vi hade framför oss! Äntligen var det dags!

I och med en lagom tidig fredagsmorgon hann vi med både en längre frukost och håruppsättning i lugn och ro. Vid 10.00-tiden gick vi sedan till tävlingshallen för träning. Att komma in dit igen var speciellt för flera av oss som tävlade där på JVM förra året, en känsla som vi snabbt vände till fokus. Träningen kände vi oss riktigt nöjda över, vi tog det lugnt och elementen fungerade som de skulle. Vi fick med oss en bra känsla inför tävlingen som väntade vid 18.45.

Mellan träningen och tävlingen åt vi god pasta på en restaurang som låg bara några minuters gångavstånd från hotellet. Vi hade sedan tid för vila och senare därpå sminkning och glittring av hår. Vi gjorde sminket och glittret i ett av våra större hotellrum och det märks verkligen att vi har rutinen inne, det går som på löpande band och innan vi hinner stanna upp och se oss omkring är vi alla tävlingsredo med snyggt smink och glittrig frisyr! Inte heller golvet, täcket och kläderna kunde undgå silverglittret...

Med ett flertal dyrbara missar känner vi oss mindre nöjda med kortprogrammet. Det är såklart tråkigt eftersom vi vet att vi har så mycket mer att ge. Vi reflekterade över varför det gick som det gick samtidigt som vi gemensamt hittade delar vi gjorde bra. Vi satt sedan kvar en kort stund för att kolla på tävlingen och under den korta stunden hann vår ena lagkamrat briljera med sin kroatiska när ett par nyfikna tjejer kom fram till oss :) Strax därefter drog vi oss från hallen för att äta en lättare kvällsmåltid. Väl tillbaka på hotellrummen varvade vi ner innan det var dags att avsluta dagen med ett “godnatt”.

Andra morgonen var den första lik, träningen och lunchen likaså. Med skönt häng och bra musik i ett av hotellrummen blev sminket minst lika snyggt som igår! Efter en kortare samling på hotellet gick vi sedan till tävlingshallen för uppvärmning. Under uppvärmningen fortsatte vi att jobba på detaljer och övertygelse i rörelser för att påminna oss själva om vad vi behöver tänka extra på i vårt showiga långprogram. Till tävlingsåket sett var vi överens om att det var bättre än gårdagens. Vi hade ett “go” och en glädje som följde med av isen trots att vi alla var medvetna om flera förbättringsmöjligheter. Vår prestation nådde upp till en sjätte plats i Zagreb Snowflakes Trophy 2019.

Efter att ha bytt om i något som kändes som en bortglömd källare deltog vi på prisceremonin. Vi tog emot medaljer som ett minne av den här tävlingen och passade på att ta kort med varandra och åkare från andra lag. Därefter åt vi en välbehövlig middag med pasta av olika slag och pizza som minst sagt gjorde oss mätta och belåtna!

Det blev en tidig söndagsmorgon med bussavgång från hotellet kl 6.30. Flygresan från Zagreb till Frankfurt gick utan några större problem tills det drog ut på tiden vid avstigningen. Väl av planet med en knapp halvtimme kvar tills flyget till Landvetter skulle lyfta hann vi med passkontroll, att springa, åka tåg, springa lite till, säkerhetskontroll och återigen springa innan vi tillslut satt på planet. Puhh, stressigt… Men väl efter att ha lyft hemåt gick resan fort tills det att vi stod på svensk mark igen.

Vi har haft så roligt och det gör oss väldigt glada över den här resan tillsammans! Känslan att representera Sverige på tävling kändes som vanligt fantastiskt och det har varit kul att byta några ord även med åkare från andra nationer, en del tack vare väntan på hotellets väldigt långsamma hissar… Inget ont, som inte har något gott med sig :) Till huvudfokuset för den här resan sett tar vi givetvis med oss det vi gjorde bra i tävlingsåken men fokuserar nu extra mycket på de elementen, stegen och rörelserna som inte satt till 100% för att känna oss väl förberedda och så redo som möjligt inför vår sista tävling för säsongen 2018/2019: JSM i Nacka!