Gå till innehåll
Svenska Konståkningsförbundet

Reseberättelse från Budapest Cup

Team Seaside är ett av de uttagna lagen som laddar upp inför JVM som går av stapeln i Schweiz nu i helgen. Läs om deras tävling i Budapest där de placerade sig på en fin bronsplats.

Vi samlades på Landvetter klockan nio på torsdagsmorgonen. Alla var taggade och förväntansfulla för vad denna resa skulle ha att erbjuda. Incheckningen och säkerhetskontrollen gick smidigt och vi skämtade lite över att planet skulle vara sent, då det hänt oss tidigare. Tyvärr blev våra skämt till sanning när vårt plan till Amsterdam blev försenat med 45 minuter. I sådana situationer finns det inte mycket man kan göra, så det var bara att gilla läget och göra det bästa av situationen.

När vi väl kom till Amsterdams flygplats visade det sig att planet till Budapest också var försenat på grund av att vädret hade varit dåligt under dagen. Där och då började vi bli stressade över att vi inte skulle hinna till träningen vi skulle ha i tävlingsarenan på kvällen, men återigen fanns det ingenting vi kunde göra. Piloten kunde köra ikapp lite tid under resan vilket var toppen! Dock hamnade vi mitt upp i alla köer från flygplatsen till hotellet och klockan tickade på. När vi kom till hotellet var det bara för oss att kasta i oss mat och byta om för att sedan bege oss till ishallen.

Träningen på torsdagskvällen var endast 20 minuter lång (läs kort), så det blev en intensiv men bra träning som vi var nöjda med efteråt. Därefter var det bara för oss att åka tillbaka till hotellet och de var ett gäng trötta tjejer som gick och la sig den kvällen.

På fredagsmorgonen hade vi även då en träning inplanerad men denna gång i en annan arena som låg ungefär en timma utanför Budapest. Så efter en lagom sovmorgon och en hotellfrukost satt vi allihop i bussen för att åka och träna. Den här dagen hade vi en träning på 50 minuter så det var inte lika intensivt. Allt kändes bra och elementen satt som de skulle och vi lämnade träningen med en bra känsla inför tävlingen som skulle komma dagen där på.

Resten av fredagen spenderade vi i Budapest! Vi började med en god lunch på Friday´s och därefter var det shopping som stod på schemat. Vi lyckades tajma in en promenad med en regnskur så när vi väl kom fram till shoppinggatan var vi allihopa helt genomblöta. Som tur var blev vädret bättre under eftermiddagen och lite vatten har ju inte skadat någon. Det torkar! När kvällen började närma sig bestämde sig några av oss i laget sig för att åka till det officiella hotellet för att bada på deras spa. Det var något som var väldigt uppskattat! Det var även på det officiella hotellet som lottningen var och på fredagskvällen blev det klart att vi skulle gå ut som lag nummer tre under tävlingen på lördagen. Innan vi gick och la oss på fredagen fick vi en god trerätters middag på hotellet.

Lördagen var kommen och vi gick upp tidigt för att fixa iordning oss inför tävlingen. Vi var alla lite nervösa men ändå taggade över att tävlingen äntligen skulle dra igång. Efter frukosten begav vi oss till ishallen för det officiella träningsåket. Allt satt precis som det skulle vilket gjorde oss extra taggade på att få visa vad vi kunde senare under dagen på tävlingen. Vi åt lunch i ishallen innan vi sedan åkte tillbaka till hotellet för att spendera ungefär tre timmar där. Under denna tiden skulle vi vila, fixa tävlingssminkningen, äta mellis och ha videogenomgång av träningsåket. Vi var alla överens om att det bara var detaljer vi behövde slipa på, så känslan överlag var att vi kände oss säkra på det vi skulle göra och att det skulle bli riktigt kul att få gå ut på isen och tävla.

I bussen tillbaka till ishallen var det allsång till gamla schlagerdängor och vi alla var på ett glatt humör! Vi kom till ishallen och hann titta lite på tävlingen innan det var dags att värma upp. Vi gick igenom kortprogrammet, gjorde det på golvet och dansade några danser för att bli varma. Rutinen för uppvärmning och uppladdning på tävling ser alltid likadan ut. Efter uppvärmningen gick vi till omklädningsrummet för att byta om. Där körde vi även några hejarramsor och sjöng ”Jag ger allt” med Carola som är ett MÅSTE för oss innan tävlingsåk.

Tyvärr hände det som bara inte får hända när vi åkte ut på isen för att köra vårt uppvärmningsblock. En av våra åkare ramlade och lyckades få en skena i armen. Det blev en väldigt blodig situation som chockade alla. Sådant händer ju aldrig och det var svårt att veta hur man skulle agera i stunden. Åkaren var väldigt chockad själv men var fast besluten om att hon skulle tävla ändå. Med ett hastigt lindat bandage runt armen kastade hon sig ut på isen och körde ändå. Vilken kämpe! Alla var väldigt skakade efter situationen och åket blev inte alls lika bra som det hade varit under de tidigare träningarna i Budapest, vilket var väldigt tråkigt. Men just där och då spelade det ingen roll vad poängen blev eller hur det hade gått. Vi ville alla bara att vår skadade lagkamrat skulle vara okej. Efter en ambulansfärd till sjukhuset kunde de konstatera att hon mådde bra och att hon kunde tävla dagen efter. Resten av laget stannade kvar i ishallen för att titta på tävlingen. Efter kortprogrammet låg vi på en tredjeplats med 42,62 poäng.

Söndagen kom och nu var vi alla taggade på att göra ett riktigt kanonåk för att klättra i placeringen och kompensera upp för lördagen som inte riktigt blev som vi hade tänkt oss. Söndagen såg för det mesta likadan ut som lördagen. Vi gick upp tidigt för att fixa iordning oss och äta frukost. Sedan åkte vi till ishallen för träningsåket. Även detta träningsåk gick väldigt bra och det kändes som att läget var under kontroll. Vi åt lunch i ishallen och åkte sedan tillbaka till hotellet för vila, smink och videogenomgång. För en sista gång åkte vi sedan tillbaka till ishallen för tävlingsåket. Med samma rutin som dagen innan värmde vi upp och taggade igång för att gå ut på isen och visa vårt lågprogram. Nu klarade vi oss ifrån blodiga incidenter och vi lyckades leverera ett långprogram och poäng som vi var nöjda över efteråt. Vi kände alla att det var en bra hämtning från lördagen. Vi fick ihop 85,28 poäng i långprogrammet och en total poäng på 127,90.  Vilket i slutändan gav oss en tredjeplats. Vi såg klart på resten av tävlingen innan det var dags för oss att gå ut och ta emot våra bronsmedaljer på prisutdelning.

Tidigt på måndagsmorgonen gick vi upp för att ta bussen till flygplatsen. Hemresan gick mycket smidigare än ditresan även om den var lång. Inga förseningar den här gången. Vi landade på Landvetter runt 16 och sen begav vi oss hem till Tjörn igen.

Vi har haft några riktigt roliga dagar i Budapest! Både på tävlingen och utanför. Även om allt inte riktigt blev som vi hade hoppats kan vi ändå se tillbaks på resan och vara stolta över oss själva. Det är det viktigaste! Nu har vi bara några få träningar hemma innan det åter igen blir dags för oss att lämna landet och denna gång för junior VM i Schweiz. VI LÄNGTAR!!!