Gå till innehåll
Utvecklingsmodellen
Utvecklingsmodellen

Att bygga konståkningsgrund

Aktiv start på is
Viktigast är att alla åkare känner trygghet och glädje. Där ska fokus ligga. För många är det första mötet med en organiserad idrott. Det kan göra att man känner oro, vilket riskerar att avskräcka åkaren att fortsätta. Åkaren måste känna sig säker och trygg vid varje träningstillfälle. När de känner det, är de mycket mer öppna i att lära sig och engagera sig med alla omkring. Och fortsätta sin resa med konståkningen.

Lekande konståkning
Viktigast är att träningen sker i en trygg och rolig miljö. Inlärningen sker i egen takt och åkaren får tid att lära sig. Det uppmuntras. Något som leder till att åkaren växer fysiskt, mentalt och socialt på ett hälsosamt och produktivt sätt. Åkaren får positiv och intern utvärdering från tränare och andra idrottsförebilder i föreningen, som är kontinuerlig. Den positiva interaktionen med tränare och förebilder blir en del av inspirationen när åkaren växer inom sporten. Åkaren deltar i olika idrottsaktiviteter för att främja den idrottsliga helhetsutvecklingen.

Lärande konståkning
Åkarna kan skilja mycket i ålder, mognad och fysisk utveckling. Därför måste tränaren och föreningen vara beredd på att träna olika fokusområden, för att utveckla alla konståkningsdelar både på och utanför isen. Åkaren behöver hitta lämpliga viloperioder under träningsveckorna och året i stort. Åkaren kan börja uppleva smärtor och besvär, något som föräldrar och tränare ska vara uppmärksamma på och föra en dialog kring. Kommunikationen mellan åkare, förälder och tränare för den fysiska, mentala och sociala hälsan är viktig. Åkaren behöver vara redo att öka sitt engagemang i konståkningen när den väljer att kliva in i Lärande konståkning. Det innebär både mer tid på träning men också önskan om att tävla.

En bild

Publicerad: 2024-09-27

Senast uppdaterad: 2024-09-27

Samarbetspartners