Gå till innehåll
Skånes Konståkningsförbund
Skånes Konståkningsförbund

För arrangörsföreningen

Nedan hittar ni som ska arrangera en deltävling i vår lagtävlingsserie Skåne-/System 1-/System 2-serie dokumentmallar samt information vad ni behöver tänka på / förbereda inför / göra vid ert tävlingstillfälle på hemmaplan.


Förberedelser

 

Bestäm datum och tid för ert tävlingstillfälle

  • I tilldelad kalendermånad välj ett datum samt en tid som passar (totalt behövs ca 3 timmar).
  • Boka isen. Boka även omklädningsrum.
  • Lämplig tid för lottning är ca 30 minuter före tävlingsstart, ange tiden i inbjudan.
  • Informera vår tävlingsansvarig när er deltävling ska äga rum: mejla till anneli.servin@live.se

Inbjudan

Skapa tävlingen i IndTA

  • Lägg upp tävlingen i IndTA:
    • tävlingskategori "System 1"
    • tävlingsklasser enligt tabell nedan
    • Anmälningsavgift för samtliga: 0 kr
    • Bifoga er inbjudan
    • Öppna för anmälan samma dag som ni mejlar ut inbjudan
    • Stäng anmälan 7 dagar före tävlingen


Gul

Skåneserien

åkare födda 2013-07-01 eller senare, lägst gul nivå


Grön

System 1 serien

åkare födda 2013-06-30 eller tidigare som tävlar i system 1


Blå

System 2 serien

åkare födda 2013-06-30 eller tidigare som tävlar i system 2


Lagledare

Bedömare

om föreningar utsetts att de ska skicka en bedömare

 

--> Distriktets tävlingsansvarig får ett auto-genererat mejl att er tävling behöver sanktioneras.

 

Utse huvudbedömare och tävlingspersonal

  • Huvudbedomaren ska ha gått domarkurs steg 1.
  • Minst följande tävlingspersonal behövs vid tävlingen
    • Tävlingsledare (+ lottningsansvarig + ansvarig för startlistor + domarpapper + resultat)
    • Speaker
    • Musikspelare
    • Grindvakt (ansvarig för på-/avsläpp)

Ladda ner tävlingsfilerna

Inför tävlingen, efter att anmälan stängts, exportera följande filer från tävlingen på IndTA:

  • Detaljerad anmälningslista (csv)
  • Anmälningslista (xml)
  • Musikfil (zip)

Tidsschema

  • Snarast efter stängning av anmälan ta fram tidsschema i samarbete med vår tävlingsansvarig Anneli Servin, anneli.servin@live.se
  • Delge via mejl till berörda föreningar, publicera gärna på IndTA samt föreningens hemsida.
  • Meddela era vaktmästare när de behöver spola isen.

Förbered musikdatorn

  • På en Windows-dator installera musikprogrammet Skaters Music Player. Laddas ner här.
  • Importera anmälningslistan (xml) samt musikfilen till Skaters Music Player.

Förbered speaker- och domarpapper

  • Skriv ut:
  • Förbered bedömarbladen: Fyll i åkarens namn samt förening och sortera dem i 3 högar (1 set för varje domare).

Material

  • Nummerlappar, lottningsbrickor el. dyl. för manuell lottning av startordningarna på plats.
  • Material för att skriva ut samt sätta upp lottade startordningar
  • 3 lämpliga bord och 3 stolar liksom några filtar för domarna
  • Sjukvårdsväska - kontrollera dess innehåll!


På tävlingsdagen

Direkt inför tävlingen

  • Placera domarbord och stolar samt filtar i båset där domarna ska sitta och döma.
  • I anslutning till lottningen inför tävlingen ska domarna ha ett kort möte. För det behöver de ett rum där de kan sitta i ro. Bjud gärna på lite fika.
  • Vid utsatt tid för lottning samla deltagarna och lotta startordningarna för klasserna.
  • Därefter färdigställ snarast startlistorna med startordningar och uppvärmningsgrupper.
    • Delge 1 exemplar var till domarna, speakern, musikspelaren och grindvakten
    • Anslå dessutom på lämplig(a) plats(er) gott synligt för deltagarna
  • Hjälp domarna sortera bedömarbladen enligt fastställda startordningar

Tävling

  • Sjukvårdsväskan direkt placerad vid rinken, t ex hos grindvakten.
  • Speakern följer speakermanualen: Välkomnar samt ropar upp åkare enligt fastställd startordning och i avstämning med huvuddomaren.
  • Grindvakten ser till så det alltid är rätt åkare på isen, dvs. kontrollerar på-/avsläpp.
  • Musikspelaren sköter musikavspelningen med hjälp av Skaters Music Player: Tar fram åkarens musik och startar avspelningen när åkaren ställt sig i startposition.
  • Domarna bedömar varje åkare separat enligt Riktlinjer för tilldelning av stjärnor Pdf, 405.1 kB, öppnas i nytt fönster..
  • Tävlingsledaren finns tillgänglig på plats om det skulle vara något och håller koll på läget.

I anslutning till tävlingen

  • Domarna räknar ihop antalet uppnådda stjärnor för varje lag i varje klass och meddelar lagens resultat till föreningens tävlingsledare.
  • Tävlingsledningen samlar deltagarna och meddelar dagens resultat, antalet uppnådda stjärnor per lag.
  • Huvudbedömaren mejlar sammanställda resultat till distriktets tävlingsansvarig anneli.servin@live.se


 

Publicerad: 2024-02-12

Senast uppdaterad: 2024-10-10

Samarbetspartners